Topic-icon FsSky Taranis X9E; mijn volgende zender

Met checkered alu finish:

Brushed alu finish (deze neem ik):

Futaba, Weatronics, Graupner, enzovoort, ze kunnen allemaal wel inpakken. Deze zender kan meer dan om het even welke andere zender op de markt dan ook. In deze versie zitten ook betere sticks welke zich kwalitatief kunnen meten met voornoemde merken. Viervoudig gelagerd, Magnetische hoog-resolutie sensor, enzovoort.

Waarom is deze zender beter dan alle andere? Omdat hij op OpenTX draait. Een open source softwarepakket voor zenders. Je kunt dus de code van de zender zelf aanpassen. Is een 'echte' programmeertaal als C++ je te moelijk, ondersteund de zender ook LUA scripts.

Er is niets wat zenders van andere merken kunnen wat deze zender niet kan. Het enige wat ik mij kan verzinnen, zijn de stick-gevoel-inzetstukjes van de weatronic BAT, en dat is dan gelijk ook het enige, een fysieke kwestie.

Het ding heeft uiteraard telemetrie, een seriele bus op de ontvanger, enzovoort.

Voorbeelden van wat op deze zender zou kunnen, wat op andere zenders gewoon niet kan:

- hij kan 'programma-aware' geprogrammeerd worden. Dat wil zeggen, je kunt deze zender leren bv. P17 te herkennen en vluchtfases automatisch te schakelen.
- hysterese. Ik vlieg single stick. Dit houdt in dat ik rol en hoogte op 1 stick heb. Zeker bij grote roluitslagen, loop je dan het risico een beetje up- of down mee te trekken met de rol (coupling). Deze zender zou, op basis van de herkenning van vluchtfase en figuren, op die specifieke momenten, deze input kunnen filteren
- je kunt hem je laten coachen, als in, de figuren voorlezen. Je zou dan een 'previous/next' schakelaar kunnen maken voor het oplezen van de figuren. Dit kan ook met een bluetooth voetpedaal gedaan worden (zoals deze bv. voor gitaarspelers gemaakt worden)

Waarom deze zender/zenderreeks alle anderen verplettert? simpel: de prijs. Zelfs mijne eigen verouderde Futaba FX-30 kost een euro of 700-800 als je hem nieuw koopt, zonder koffer, met 1 ontvanger. De Weatronic BAT kost het belachelijke bedrag van rond de 1600 euro. Alle nieuwe Futaba/Graupner topzenders: ver boven de 1000 euro.

Deze zender? 325 euro. Inclusief neckstrep, softcase en ontvanger.

Dan, punt 2, de firmware is open source en er wordt zeer actief aan ontwikkeld. Er is een community van mensen welke je om features kunt vragen, welke dan meestal binnen no-time ook geimplementeerd zijn. Kom daar maar eens om, bij Futaba! En, mocht niemand het voor je willen programmeren, dan kun je het altijd nog zelf schrijven!

Model Name: Taranis X9E
Number of Channels: Up to 16 channels
Operating Voltage Range: 6~15V (2S, 3S Lipos are acceptable)
Operating Current: 240mA maximum (both RF module and backlit are on)
Operating Temperature: -10~60℃
Backlight LCD Screen: 212x64
Model Memories: 60 (extendable by SD card)
Compatibility: Taranis X9E-EU version is only compatible with X series receiver EU version.
FrSky D series and V8-II series receivers if an external DJT module is used

Quad Ball Bearing Gimbals
Receiver Match
Audio Speech Outputs (values, alarms, settings, etc.)
Antenna Status Detection and Adjustment
Real-time Flight Data Logging
Switch Numbers Extendable
Receiver Signal Strength Indicator (RSSI) Alerts
Super Low Latency
Smart Port Supported
Vibration Alerts
Bluetooth

Er is ook een non-pult versie van, de X9D:

Ik heb deze op ons veld in handen gehad, het voelt gewoon goed aan. Lijkt sterk op de bekende zenders van Graupner of bv. de 9 Zap.

OpenTX (de firmware):
www.open-tx.org/

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Beste Henri,
Ben n.a.v. dit artikel en wat googlen, best onder de indruk gekomen van deze zender!
Vraag: Waar ga jij de zender halen?
Er zijn nml. een aantal mogelijkheden ( Banggood; HobbyKing), maar ik weet niet of die zenders ook voor Europa geschikt zijn?
Bvd,
Mvg, Ron
ps. Ben hier nieuw, dus vraag me af of e.e.a. niet beter via een pb. zou moeten?

Hoi Ron,

Excuses voor de wat late reactie, berichten van dit forum komen in mijn spambox, en ik had een beetje het idee dat het dood was.

Ik heb 'm nog niet besteld en gaat het komende half jaar ook nog niet gebeuren, als ik 'm ga bestellen, doe ik dat daar waar hij het goedkoopst is en waar ze de versie met brushed alu leveren (dus niet 'checkered'.

Het is allemaal 2.4Ghz, dus zonder meer geschikt voor Europa. Er zit ook een CE op. Of die dan geldig is, is even een tweede, maar wie maakt zich daar tegenwoordig nog druk om?

Hi Henri,

Geen probleem, dat van die "spambox" komt meer voor!

Als het toch pas over een half jaar is, is de "Horus" dan ook geen optie voor je? (Is misschien dan al wel uit?)

Het goedkoopst is ie bij HobbyKing (global warehouse), alleen daar hebben ze het over een "non-Euro"versie...
Of dat enkel te maken heeft met de bijgeleverde Us-plug, weet ik niet! ( hoop ik wel)
Ik heb daar van iemand het volgende antwoord op gekregen: "Hi Ron. It's to do with the firmware. The EU has different RF output requirements, so the EU versions have this FW pre loaded"
Nou is het met mijn kennis zo gesteld dat ik dit niet goed begrijp. Misschien jij beter?

Wat bedoel je met een "CE"?

Nou heb ik onlangs "Banggood" ontdekt en daar is hij ook te koop. Maar dan komt de zender toch ook uit China, dus welke versie je dan krijgt???

Misschien moet ik FrSky eens rechtsstreeks hierover benaderen?

ps. Ben benieuwd wat je van de "Horus" vind.

De Horus is dan weer jammer van dat ze er zo'n kermisattractie van gemaakt hebben (in mijn ogen). Wel nog betere sticks, dus zeker interessant. Laat 'm eerst maar eens uitkomen.

Voor wat betreft EU/Non-EU zou ik mij geen zorgen maken. De EU firmware is te downloaden dus zou je een non-EU versie krijgen, zet je de EU firmware erop.

Het heeft te maken met zendvermogen. De Nederlandse regels tav. 2.4Ghz zendvermogen zijn anders dan bv. de Amerikaanse. Over het algemeen zijn daar hogere vermogens toegestaan. Fabrikanten gaan geen hardware maken voor elke afzonderlijke regel, de hardware is in alle gevallen gelijk, en het zendvermogen is een softwareinstelling.

De CE markering geeft aan dat een apparaat aan de Europese eisen voldoet. Zie nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering . Over dit fenomeen zijn al vele heilige oorlogen gevoerd, of deze zenders nu wel of niet een geldige CE zouden hebben. In principe is dat de verantwoordelijkheid van de importeur. Als je de theorie even buiten beschouwing laat, in de praktijk is het voor de consument niet zo'n heet hangijzer.

Er zijn veel shops te vinden welke deze zender verkopen. Ik denk als ik tot aanschaf overga, ik 'm bij Hobbyking zou bestellen. Gewoon omdat ik dan zeker weet dat ik 'm krijg, nog nooit problemen gehad met leveringen van hun.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Weer wat geleerd!!!

De zender is nu bij HK in de EU-warehouse!!! ( hoewel ik na jouw uitleg misschien liever de USA-versie wil, omdat hij een groter vermogen heeft...)

De Horus is eind 2015 uitgekomen, maar nog geen winkel heeft hem!
Ik vind, afgezien dat e.e.a. beter moet zijn (dan de X9E) ook omdat hij duurder is, het scherm zo handig (en groot) geplaatst!
Dus ik denk dat ik ook even wacht tot hij daadwerkelijk ergens te koop is en het prijsverschil in m'n beslissing betrek!

Mvg, Ron

Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Go to Top