Welke figuren worden er zoal gevlogen?

De te vliegen figuren verschillen per klasse in moeilijkheidsgraad en hoeveelheid. 
In de A en B klasse word een programma met keerfiguren gevlogen, wij noemen dit een turn around programma. De start en landing worden hier niet beoordeeld vanwege het feit dat er in deze klassen meer figuren gevlogen worden en niet met de tijd uit komt.
In de C klasse hoeft men geen turn around programma te vliegen men mag hier een bocht vliegen om weer terug te keren naar het midden. Bij de C klasse worden alleen de midden figuren beoordeeld wel worden de start en landingsprocedure beoordeeld.
Hieronder een paar voorbeelden van figuren die zoal gevlogen worden, dit zijn zogenaamde midden figuren deze worden in het midden van de box voor de piloot gevlogen.

De keerfiguren worden aan het einde van de box gevlogen om weer naar het midden toe te kunnen vliegen. Afhankelijk van het te vliegen midden figuur komen deze figuren uit op de onder, midden of bovenlijn.
Keerfiguren hebben veelal een optie waardoor de piloot kan kiezen om deze van zich af of naar zich toe te vliegen. 
De meest voorkomende keerfiguren zijn de Split S en de Humpty bump waarvan hieronder een voorbeeld staat.

Dit is slechts een heel klein voorbeeld van wat de piloten te wachten staat, Er bestaan ongeveer 150 figuren waar programma’s uit gemaakt worden.
Deze figuren staan allemaal omschreven in de Sporting Code van de FAI. Deze vind u in de download sectie. Alle figuren staan aangegeven in zogenaamd aresti symb