Start F3A Seizoen 2024

Online Jurycursus, donderdag 18 april

De jurycursus wordt dit jaar online gegeven. Op die manier hopen we de drempel lager te maken zodat ook mensen die willen instromen eens kunnen luisteren hoe dat jureren nu in elkaar steekt. De jurycursus is niet alleen voor de juryleden maar ook voor de vliegers. Als vlieger wil je immers precies weten waar er zoal opgelet wordt. Veel vliegers zie je dan ook in de ene klasse vliegen en vervolgens bij andere klassen jureren.

De jurycursus is op donderdag avond, 18 april, 20:00.

De informatie om in te loggen zal via een korte nieuwsbrief, via facebook en modelbouwforum, tijdig worden gedeeld.

Wedstrijd kalender en Inschrijven

Alle wedstrijden zijn nu gepland en bevestigd. Via de F3A.NL site zijn de datums en locaties terug te vinden. Ook kan je jezelf via de site inschrijven voor één of meer wedstrijden.
Het helpt de organiserende teams als je dit tijdig doet, zodat we weten hoeveel deelnemers we in iedere klasse kunnen verwachten.

Misschien goed te weten:
– Je hoeft geen KNVvL lid te zijn om mee te doen met het NK-F3A
– Je hoeft niet alle wedstrijden mee te doen, je bent ook welkom op maar 1 wedstrijd.

Bijbehorende spelregels zijn wel dat alleen een KNVvL lid officieel tot Nederlands Kampioen benoemd kan worden en dat er een minimaal aantal rondes gevlogen moet worden om op de NK-ranking voor te komen.

Laat dit je niet weerhouden om gezellig mee te vliegen!

Lowland Cup 29 en 30 Juni 2024, Oss

Ook dit jaar zal er weer een Lowland Cup gevlogen worden bij M.V.C. Delta in Oss. De Lowland Cup is één van de wedstrijden die mee tellen voor de F3A Worldcup. Omdat deze wedstrijd relatief dicht op het EK-F3A in België komt de regerend wereldkampioen Lassi Nurila ook naar Oss. Een mooie gelegenheid om de huidige top van F3A vliegen te kunnen zien.

Er is een minimaal aantal deelnemers van 30 nodig om de Lowlands cup financieel rond te krijgen. Mocht je zelf willen meevliegen schrijf je dan snel in. Laten we hopen dat dit aantal behaald wordt zodat de Lowland Cup kan door gaan.

Meer info via de website van de Lowland Cup

Nieuwe deelnemers zijn welkom

Onze kunstvlucht klassen staan altijd open voor nieuwe deelnemers. We hebben een gezellige ploeg van vliegers met veel onderlinge hulp en motivatie met als doel om iedereen vooruit te helpen. “Competitors in the sky, friends on the ground”

Deze onderlinge wisselwerking maakt dat je na iedere training of wedstrijd weer wat beter bent geworden in het beheersen van je model. De verfijnde controle betaald zich niet alleen terug bij het vliegen met F3A modellen, maar juist ook met andere modellen. Denk aan het vliegen van een mooie display met een schaal model.

We snappen goed dat de eerste stap om op een wedstrijd te verschijnen en mee te doen voor veel vliegers een bariere is. De ervaring leert dat als die eerste stap eenmaal is gezet er vaak gezegd wordt dat ‘men’ dat jaren eerder had moeten doen.

Een andere hardnekkige aanname is dat je perse met een 2×2 modern F3A model móet vliegen om deel te kunnen nemen. Vooral nu met het aangepaste F3A-C programma (zie figuren omschrijving) is het echt prima mogelijk om met eenvoudigere modellen mee te vliegen

Op dit moment zijn alle deelnemers in de F3A-C (de instap klasse) nieuwe vliegers. Dit is dus een mooi moment voor nieuwe instromers omdat er geen gedoodververfde winnaar mee vliegt. De kaarten liggen voor iedereen open.

Tot slot een advies aan vliegers die mogelijk twijfelen:
Als je de C-figuren kan vliegen kan je gewoon mee doen. Het heeft geen zin om op je eigen club tot in perfectie te trainen voordat je de stap maakt. Zodra je op een ander veld vliegt met juryleden achter je, nemen de zenuwen het flink over. De enige manier om van die wedstrijd zenuwen af te komen is door mee te doen aan de wedstrijden.

Zien we je eerdaags?

Wie vliegt er mee met iets anders als een full-size F3A? Deze SkyLark is o.a. ook geschikt voor F3A

Wedstrijd leiding op de wedstrijd dagen

Traditie getrouw heeft een wedstrijd leider tijdens een wedstrijd grofweg twee taken:

  • Voortgangs bewaking: wat neerkomt op het ‘aanjagen’ van de vliegers zodat zij op tijd klaar staan en plannen van pauzes voor de juryleden
  • Regelementaire wedstrijd: Toepassen van afspraken in geval van onvoorziene omstandigheden.

Met ingang van dit seizoen willen we deze twee taken uit elkaar trekken. De achterliggende reden is dat (naar onze mening) de voortgangs bewaking ook uitgevoerd kan worden door vliegers, coaches of andere aanwezigen. Op basis van de startvolgorde is het schema bekend en is het aanjagen van de vliegers prima te doen.

Voor het opvolgen van de onvoorziene omstandigheden is de wedstrijd jury aanwezig. Er worden op de wedstrijd dag 3 personen gekozen uit de aanwezige vliegers en juryleden. Omdat we de taak van de wedstrijd leiding nu bij anderen willen kunnen leggen, zal de wedstrijd jury mogelijk nu samengesteld worden uit 2 juryleden en 1 vlieger, of 2 vliegers en 1 jurylid. 


Mocht je bij voorbaat al denken dat de Aanjaag taak iets voor jouw is, meld je dan bij één van de subcommisie leden.

Juryleden gezocht: Kunstvlucht jureren is hartstikke leuk

Voor de meeste modelvliegers is kunstvlucht een beetje een ‘ver van mijn bed show’. Terwijl dat niet helemaal zo is. Waarom? Omdat als je een looping maakt met je hoogdekker, je aan kunstvlucht doet. Kunstvlucht is het uitvoeren van vooraf geplande vliegbewegingen. Dus een Looping of een rol is kunstvlucht. Ook de 3D piloten die halsbrekende toeren uithalen met hun modellen, doen aan kunstvlucht. Maar hoe doe je dit dan in wedstrijdverband? Wie is dan de beste? Daar komt jureren om de hoek kijken; en wedstrijden.

Zoals bij voetbal; wordt bepaald wie er wint door het te wegen aan de hand van vooraf vastgestelde regels. De scheidsrechter bij de kunstvlucht heet jury. Iemand die de gevlogen figuren beoordeeld.

Hoe gaat dat dan in zijn werk? De juryleden hanteren een regelement dat is vastgelegd door de CIAM subcommitee van de FAI. Dat is een internationale organisatie die alle luchtsporten behartigd en ondersteund met regelgeving. Die legt vast waar alle wedstrijdsporten in wedstrijdverband aan moeten voldoen. Dit geldt ook voor Imac, de grote vliegtuigen van de extreme manoeuvres maar ook de eerste stappen in de kunstvlucht met een hoogdekker. Tijdens een jurycursus leer je hoe op welke specifieke kenmerken van een figuur moet worden gelet. Je begint met de perfecte 10 als score, vervolgens trek je voor iedere afwijking een 0.5 of 1 punt af. 

Wij als kunstvlucht Nederland zijn op zoek naar mensen die het leuk vinden om jurylid te worden. Het is hartstikke leuk en intense ervaring waarbij je wordt uitgedaagd om continu alert te zijn en het beste van jezelf te geven. Een goed jurylid is iemand die wordt gevierd. Met hulpmiddelen als de Notaumatic; een apparaat dat het ingeven van scores vergemakkelijkt geef je cijfers voor de figuren. Het is voor iedereen, en alles wat je ervoor moet doen, is je inleven en een clinic volgen die een keer per jaar wordt gehouden.

Wat je ervoor terugkrijgt is een beter inzicht in hoe je kunt zien of iemand wel of goed vliegt. Elke dag die je jureert word je meer een deel van een hele leuke actieve en hechte groep die jaar in jaar uit leuke wedstrijden organiseren. En je gaat er zelf ook beter door vliegen en anders naar vliegen kijken. Er is zelfs een mogelijkheid dat je na een paar jaar gevraagd wordt om internationaal te jureren.

Een wereld- of Europees kampioenschap meemaken is echt een happening, je maakt deel uit van een internationaal gezelschap, op de meest bijzondere plaatsen.

Dus meld je aan!

Met vriendelijke groet,

Subcommissie RB Kunstvlucht